Het Coronavirus - update & veelgestelde vragen
-UPDATE 12 augustus 2022
Moet ik voor vertrek van de vakantie een Corona-(zelf)test doen?
We hebben nog steeds te maken met het Corona-virus. Ons doel is om alle reizigers een veilige vakantie te bieden en het risico op besmetting zo laag mogelijk te houden. Dat betekent dat wij een ieder dringend verzoeken om op de dag van vertrek een zelftest te (laten) doen. Wanneer de uitslag negatief is kan je reis echt beginnen! Wanneer deze positief is, verzoeken wij je contact op te nemen met kantoor: tijdens kantoortijden 0182-587056 en buiten kantooruren 06-54740963.
Ik ben voor vertrek positief getest, kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?
Ja, dat kan, maar let op: alleen indien de uitslag officieel wordt vastgesteld bij de GGD én je een Allrisk-annuleringsverzekering geboekt hebt bij Stichting het Buitenhof. De uitslag van een zelftest is niet voldoende.
Tijdens mijn vakantie word ik positief getest, kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?
Nee, dat is niet mogelijk.
Krijg ik de annuleringskosten vergoed als ik mijn reis vanwege (gewijzigde) inreisbeperkingen wil annuleren?
Nee, gezien de huidige situatie en ontwikkelingen ziet de verzekeringsmaatschappij opgelegde inreisbeperkingen of andersoortige maatregelen om te kunnen en mogen reizen niet meer als onzeker en daarmee niet meer als onverwacht en onvoorzien.
Per 1 januari 2022 beschouwt de verzekeringsmaatschappij inreisbeperkingen en maatregelen zoals:
• Een vaccinatieverplichting om te mogen reizen
• Een verplichte quarantaine bij aankomst
• (Zelf)testverplichting voor, tijdens of na de reis om te mogen reizen
• Geen visum krijgen vanwege inreisbeperkingen
Niet als onverwacht en onvoorzien, ook niet als deze beperkingen of maatregelen op het moment van boeken voor jouw specifieke reisbestemming nog niet bekend waren, gezien de toename aan maatregelen voor verschillende reisbestemmingen. Hierdoor kan er geen aanspraak gemaakt worden op de dekking van de allrisk-annuleringsverzekering indien je jouw reis hieromtrent wenst te annuleren.
Is er dekking op de annuleringsverzekering als ik thuis in quarantaine moet blijven en niet op reis mag omdat ik in aanraking ben geweest met iemand met het virus?
Ja, maar alleen indien je aan allrisk-annuleringsverzekering hebt afgesloten. Je hebt recht op een vergoeding van 75% van de annuleringskosten. Ook als je zelf niet ziek bent.
Ben ik verzekerd als ik door als ik extra reis- en verblijfkosten heb, omdat ik door het coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven?
Extra reis- en verblijfkosten zijn alleen verzekerd als je ernstig ziek wordt en na akkoord door de alarmcentrale SOS International (dit regelen onze begeleiders). Een positieve besmetting met het coronavirus, aangetoond middels een PCR-test of Antigeen-test, wordt beschouwd als ernstig ziek zijn.
Ben ik verzekerd als ik op reis ben en ik en mijn eventuele medeverzekerden krijgen een verplichte quarantaine opgelegd?
Wanneer de (lokale) overheid van de reisbestemming een verplichte quarantaine oplegt wegens Covid-19 zijn de extra reis-en verblijfskosten verzekerd op uw reisverzekering. Let op:
Je bent alleen verzekerd als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:
• Jouw reis is geboekt in de periode tot en met 31 oktober 2022;
• De vertrekdatum van de geboekte reis valt in de periode tot en met 31 oktober 2022;
• Op het moment van vertrek geldt er op de website nederlandwereldwijd.nl een reisadvies "groen/geel" voor uw reisbestemming;
• De (lokale) overheid van jouw reisbestemming heeft een verplichte quarantaine opgelegd, waardoor je niet op de geplande terugreisdatum kunt terugreizen naar Nederland;
• Je maakt door deze quarantaine onvoorziene extra verblijfs- en/of reiskosten die niet vergoed worden door bijvoorbeeld de (lokale) overheid op de reisbestemming, de Nederlandse overheid, uw vervoerder, luchtvaartmaatschappij of (de reispartners van) Stichting het Buitenhof.
Wat krijg ik vergoed:
• Noodzakelijke extra verblijfskosten tot maximaal € 100,- per verzekerde per dag voor maximaal 10 dagen;
• De vergoeding van verblijfskosten worden door de verzekeringsmaatschappij verminderd met 10% in verband met kosten die je bespaart op jouw normale levensonderhoud;
• Extra reiskosten naar Nederland tot max. € 750,- per verzekerde;
• Maximale vergoeding bedraagt € 4.000,- per polis;
Belangrijk: De verzekeringsmaatschappij vergoedt deze kosten alleen als deze in overleg met en met goedkeuring van de alarmcentrale is gemaakt.
Is het verstandig om nu een vakantie te boeken voor de winterperiode of voor 2023?
Ja, dat is het zeker! Natuurlijk hebben we geen glazen bol en kunnen we de toekomst niet voorspellen, maar we kunnen je wel de volgende zekerheden bieden:
1) Hoe eerder je boekt, hoe groter de kans is dat jouw eerste keus vakantie nog beschikbaar is. Dit geldt met name voor de beperkte beschikbaarheid van bijvoorbeeld 1-persoonskamers of de mogelijkheid om hulpmiddelen mee te nemen.
2) Omdat we sowieso niet weten hoe de toekomst eruit ziet adviseren wij je dringend om een Allrisk Annuleringsverzekering af te sluiten. Deze verzekering biedt je mogelijkheden om jouw vakantie te annuleren om de onvoorziene reden (en buiten jouw schuld) die voor jou belangrijk is. Afhankelijk van de reden ontvang je 75-100% van de annuleringskosten terug. Let wel: indien jouw allrisk annuleringsverzekering afgesloten is na 1 januari 2022 worden opgelegde inreisbeperkingen, lockdown-situaties of andersoortige maatregelen om te mogen reizen niet meer als onverwacht en onvoorzien beschouwd. Hierdoor kan je geen aanspraak maken op de dekking van deze verzekering. Zie voor overige vragen: https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord
3) Zodra je een nieuwe vakantie boekt, valt deze boeking onder de garantie van SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden. Dat betekent dat je er altijd van verzekerd bent dat jouw (aan)betaling terugbetaald wordt indien wij in financieel zwaar weer terecht komen.
4) Mocht het Corona-virus de reden zijn dat wij de reis niet kunnen uitvoeren, wordt de reis kosteloos geannuleerd. In deze situatie ontvang je jouw (aan)betaling terug binnen de wettelijke termijn van 14 dagen.
Moet ik volledig gevaccineerd zijn om mee te kunnen reizen op een groepsreis?
Dat is afhankelijk van het reisadvies, welke per bestemming kan verschillen, zie https://www.nederlandwereldwijd.nl We zien echter wel dat voor de meeste vakantiebestemmingen geen vaccinatieverplichting meer geldt. Indien dit wél aan de orde is zullen we je hier vanzelfsprekend over informeren.
Let op: Je dient er rekening mee te houden dat situaties kunnen veranderen en richtlijnen weer aangescherpt kunnen worden. Dit is voor risico en rekening van de reiziger. Met andere woorden: wanneer het in de toekomst bijvoorbeeld weer verplicht wordt om volledig gevaccineerd te zijn om te kunnen afreizen naar een bepaalde bestemming dien je hier aan te voldoen. Indien dit niet het geval is kan je niet deelnemen aan de reis en zijn eventuele annuleringskosten voor jouw rekening. (zie ook de vraag: “Krijg ik de annuleringskosten vergoed als ik mijn reis vanwege (gewijzigde) inreisbeperkingen wil annuleren? )
Mijn geboekte vakantie staat op “gegarandeerd vertrek”, kan de reis toch nog geannuleerd worden?
Dat kan alleen indien we niet mogen reizen als gevolg van bijvoorbeeld aangescherpte maatregelen door de overheid en/of veiligheidsregio’s. Wanneer we de veiligheid en gezondheid van onze reizigers en vrijwilligers niet kunnen garanderen, zullen wij alsnog besluiten vakanties te annuleren. Het Buitenhof zal je hierover tijdig informeren en indien mogelijk een alternatief reisaanbod aanbieden. Mocht je hiermee niet akkoord gaan, dan zal Het Buitenhof binnen 14 dagen jouw (aan)betaling terugstorten op jouw rekening.
Krijg ik een reisvoucher wanneer Het Buitenhof een reis annuleert?
Indien Het Buitenhof besluit vakanties te annuleren als gevolg van Corona, dan ontvang je géén Corona-voucher, maar sowieso jouw betaling binnen 14 dagen terug. Deze Geld-terug-garantie biedt ook weer zekerheid!
Kan ik wachten met betaling tot ik zeker weet dat de reis doorgaat?
Nee, dat kan niet. Bij het boeken van de reis ben je met ons een reisovereenkomst aangegaan. Je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen binnen de gestelde termijnen. Mocht jouw reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor een passend alternatief of wij storten binnen 14 dagen de door jou gedane (aan)betaling terug op jouw rekening (je ontvangt geen reisvoucher).
Groepsreizen in Coronatijd, hoe veilig is dat?
Wanneer je een groepsreis boekt ga je met een groep mensen op reis. Dat betekent dan ook dat wij als groep bij elkaar zijn en samen genieten van een mooie vakantie. Het betekent ook dat we ons niet altijd kunnen houden aan de 1,5 meter richtlijn. Denk hier bijvoorbeeld aan bij het rijden in minibusjes/touringcars, excursies en indeling aan eettafels en slaapkamers. Daarom is het ook zo belangrijk om voor vertrek je gezondheid te controleren en bij enige twijfel ons te informeren. Een belangrijk meetmiddel: doe 1 dag voor vertrek een zelftest, zo weet je zeker dat je veilig op vakantie gaat.
In het buitenland gelden mogelijk andere regels dan in Nederland: natuurlijk houden wij ons aan deze regels. Denk bijvoorbeeld aan het dragen van mondkapjes.
Bekijk hier het protocol Corona van Stichting Het Buitenhof
Meer informatie over het Coronavirus